Wprowadzenie do warsztatów:
- Zagadnienia organizacyjne, agenda szkolenia.
Dostosowanie sposobu funkcjonowania urzędu do zapisów Ustawy:
- Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami.
- Określenie katalogu klientów ze szczególnymi potrzebami w urzędzie.
- Proksemika pomieszczenia:
– katalog barier
– techniczne dostosowanie powierzchni urzędu do obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami;
– uniwersalne projektowanie nowych rozwiązań – jako instrument realizacji dostępności; zasady uniwersalnego projektowania (elastyczność użycia, dostępność
i czytelność informacji, niski poziom wysiłku fizycznego, odpowiednie wymiary
i przestrzeń, prosta i intuicyjna obsługa, tolerancja dla błędów);
– racjonalne usprawnienia w usuwaniu istniejących barier;
4. Cztery płaszczyzny mające wpływ na obsługę klienta w urzędzie:
– płaszczyzna architektoniczna;
– płaszczyzna proceduralna;
– płaszczyzna informacyjna;
– płaszczyzna wizerunkowa.
5. Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
– w zakresie dostępności architektonicznej – windy, korytarze, klatki schodowe, ciągi piesze w budynku – dostosowanie do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, korzystających z kul, lasek, pomocy ortopedycznych, osób starszych, osób z wózkami dziecięcymi, osób mających problemy z poruszaniem się;
– w zakresie dostępności cyfrowej – uregulowania wynikające z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych).
– w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej – zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku (np. plan, schemat, oznaczenia kierunkowe) i dotykowy (np. tyflomapa, makieta, fakturowe ścieżki prowadzące) lub głosowy (informacja w urządzeniu typu infokiosk, infomat, nagranie audio na stronie internetowej), które umożliwią np. osobie niewidomej samodzielne zorientowanie się w zakresie możliwości dotarcia do danego pomieszczenia.
– dostęp alternatywny
6. Obowiązki sprawozdawcze:
– raporty o stanie dostępności.
7. Proces certyfikacji dostępności (jeśli dotyczy jednostki):
– audyt dostępności;
– minimalne wymagania;
– etapy procesu certyfikacji;
– certyfikat – okres ważności oraz jego elementy;
– wymagania dla podmiotów, które otrzymały certyfikat;
– opłaty.
8. Koordynator ds. dostępności:
– zadania koordynatora ds. dostępności;
– analiza stanu zapewnienia dostępności;
– publikacja informacji nt dostępności jednostki.
9. Postępowanie skargowe:
– wniosek o zapewnienie dostępności; podmioty uprawnienie do jego składania;
– termin na zapewnienie dostępności;
– skarga na brak dostępności;
– postępowanie przed Prezesem Zarządu PFRON